8 powodów, dla których Twoja następna strona firmowa powinna być oparta na WordPress’ie

8 powodów, dla których Twoja następna strona firmowa powinna być oparta na WordPress’ie

Budowa firmowej strony internetowej jest zadaniem, które wielu właścicieli firm i managerów marketingu po staropolsku określiłoby jako pain in the ass. Jeśli w Twojej firmie właśnie nadszedł moment na stworzenie nowej lub gruntowne odświeżenie dotychczasowej strony www, nie przegap okazji by ten ból nieco złagodzić.

Zatem dlaczego, zamiast wymyślać koło na nowo wdrażając super-hiper dedykowane systemy, warto skorzystać z banalnego, darmowego i ogólnodostępnego WordPress’a? Oto kilka kwestii, które za tym przemawiają.

Prosta obsługa i edycja

WordPress jest jednym z najpopularniejszych systemów CMS na świecie. Wg serwisu W3Tech używa go ok. 24% wszystkich stron internetowych (sprawdź aktualne dane). Nie zdobyłby takiej popularności, gdyby nie łatwość obsługi.

W skrócie można stwierdzić, że jeśli potrafisz obsługiwać edytor tekstowy, taki jak MS Word, nie będziesz mieć większych problemów także z obsługą swojej strony www. To bardzo ważny aspekt, szczególnie gdy pracujesz samodzielnie lub w niewielkim zespole. Przecież nie masz ochoty zatrudniać nowego pracownika, lub płacić zewnętrznej firmie za każdą aktualizację treści na stronie, prawda?

Jeszcze kilka lat temu do bardziej zaawansowanej edycji (np efektów wizualnych) przydawała się podstawowa znajomość html. Dziś praktycznie każda skórka (czyli zewnętrzna powłoka Twojej strony, którą widzą odwiedzający) wyposażona jest w wygodny panel pozwalający dostosować każdy jej element do indywidualnych wymagań.

Zatem dodanie nowej treści, czy edycja dotychczasowej, a nawet daleko posunięta zmiana wyglądu zajmuje dosłownie kilka kliknięć. Dla porównania, wśród firm tworzących strony internetowe na własnych, autorskich CMS zdarzają się takie, które blokują możliwości edycji lub dodawania nowych podstron, każąc sobie słono płacić za tego rodzaju modyfikacje. Z WordPress’em nic takiego Ci nie grozi.

WordPress ma wszystko “w pudełku”

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się brać udział w procesie uzgadniania funkcjonalności nowej strony www, a następnie testowania efektu końcowego, zapewne wiesz, że w toku prac mogą wyjść różne kwiatki. Na przykład zespół odpowiedzialny za opis funkcji pominął tak oczywiste kwestie jak edycja treści, po czym zespół developerski nie dodał takiej możliwości – bo nie było w opisie… i mamy problem. Mnie się to zdarzyło w trakcie tworzenia strony na dedykowanym CMS. Był to jeden z pierwszych projektów, jakie prowadziłem – wyobraź sobie moją reakcję ;)

W przypadku strony na WordPress’ie, taka sytuacja nie miałaby prawa się zdarzyć – ponieważ strona powstaje na bazie gotowego pakietu funkcjonalności używanych codziennie przez ok. 24% webmasterów na świecie (ach te statystyki ;)). Nie ma więc ryzyka, że przeoczysz coś oczywistego i możesz skupić się na opisie naprawdę ważnych elementów Twojej strony w zleceniu.

Zmiana wyglądu strony w jeden dzień

Oczywiście zmiana wyglądu strony firmowej nie jest przedsięwzięciem, którego dokonuje się co 3 miesiące (choć bywa różnie). Jednak prędzej, czy później każda strona internetowa przestaje wyglądać świeżo. Zmieniają się trendy projektowania, technologia ewoluuje. Na przykład jeszcze parę lat temu dostosowanie wyglądu strony do szerokości ekranu urządzenia mobilnego, czyli Responsive Web Design, był szczytem nowoczesności – dziś jest standardem. Zatem możesz mieć pewność, że i na Twoją stronę przyjdzie czas.

Mając stronę opartą na CMS WordPress, cała operacja może kosztować Cię ok. 200zł (koszt gotowej skórki np. na Themeforrest lub Mojo Themes) i jeden wieczór zabawy z dostosowywaniem obecnej struktury treści do nowej szaty graficznej.

Zmiana to jednak zmiana – coś może nie do końca wyglądać tak, jak sobie życzysz, nowa skórka może posiadać także jakieś unikalne funkcjonalności, które warto by wykorzystać na stronie itd. Nie jest to skomplikowane, warto jednak zarezerwować sobie trochę czasu na poprawki. Oczywiście jeśli nie masz na to czasu, lub nie czujesz się na siłach by dokonać tego samodzielnie, bez trudu znajdziesz programistę, który dokona zmian za kilkaset złotych.

Jak by wyglądała podobna operacja, jeśli Twoja strona oparta jest na autorskim CMS jej wykonawcy? Najprawdopodobniej kosztowałaby i zajęłaby tyle, co stworzenie Twojej strony jeszcze raz, od nowa. Jeśli jesteś w takiej właśnie sytuacji – odpowiedź na pytanie o wybór CMS powinna być dla Ciebie już jasna.

WordPress’a łatwo rozbudować (z developerem lub bez)

CMS WordPress jest darmowy. Nie wymaga żadnej dodatkowej licencji, ani nie ogranicza ilości instalacji na wielu domenach. Dzięki temu wokół niego powstała szeroka  społeczność programistów i użytkowników wykorzystujących go na co dzień projektach komercyjnych i niekomercyjnych, tworzących darmowe rozszerzenia funkcjonalności (tzw. wtyczki), czy tworzących dostępne za darmo instrukcje radzenia sobie z najpopularniejszymi problemami.

To sprawia, że strona na WordPress’ie jest stosunkowo łatwa w rozbudowie. Zdecydowaną większość dodatkowych, niestandardowych funkcjonalności możesz dodać z a pomocą odpowiednich wtyczek. Jak wspomniałem parę zdań wcześniej, bez trudu także znajdziesz programistę, który w razie potrzeby wspomoże Cię w rozbudowie strony firmowej, za stosunkowo nieduże pieniądze.

W przypadku dedykowanego CMS jest zupełnie odwrotnie. Decydując się na autorskie (czytaj zamknięte) rozwiązanie konkretnej firmy stajesz się praktycznie uzależniony od wykonawcy Twojej strony. Nie ma w tym jeszcze nic złego, o ile masz z tą firmą dobrą, wypróbowaną relację.

Jeśli jednak Twoim podstawowym kryterium wyboru wykonawcy strony www była cena – możesz znaleźć się w sytuacji, w której nawet drobne poprawki lub modyfikacje po jakimś czasie będą trwały miesiącami, a ceny przypomną Ci czasy hiperinflacji z lat 90-tych XX w.

Szybkie i łatwe wdrożenie zaawansowanej analityki strony www

Jeśli kiedykolwiek w Twojej firmie zdarzyła się potrzeba modyfikacji strony firmowej pod kątem bardziej szczegółowej analityki internetowej – pewnie wiesz, co mam na myśli. Nie jestem tu bezstronny, bowiem z mojej perspektywy to kwestia kluczowa ;) O ile wdrożenie podstawowego kodu śledzenia Google Analytics na stronie, to pestka, która powinna zająć programiście od 3 do 5 minut (i jest oferowana gratis przez wiele firm tworzących strony www), o tyle gdy rzucisz hasło śledzenie zdarzeń lub enchanced ecommerce, może zapaść krępująca cisza.

Pierwszym powodem tej ciszy może być fakt, że firma obsługująca Twoją stronę na dedykowanym CMS po prostu nie wie o co chodzi, bo nigdy tego nie robiła. Drugim powodem może być cena jaką usłyszysz w odpowiedzi.

W przypadku WordPress’a sprawdza się reguła 5 minut. Tyle zajmie Ci znalezienie i zainstalowanie odpowiedniej wtyczki, dzięki której skonfigurujesz i uruchomisz zaawansowane śledzenie zachowania użytkowników Twojej strony – z niewielką lub nawet bez żadnej konieczności edytowania kodu strony.

Prosta integracja z innymi usługami i narzędziami

Kolejnym wyzwaniem przed którym możesz stanąć jako właściciel firmowej strony www jest integracja strony z zewnętrznymi usługami. Załóżmy, że masz zamiar wysyłać do swoich klientów newsletter lub chcesz zintegrować formularze na stronie z Twoim systemem CRM.

Jest to rozwiązanie bardzo przydatne z punktu widzenia automatyzacji procesów marketingowych (zwłaszcza w małych i średnich firmach). Jednocześnie może okazać się bardzo trudne i bardzo kosztowne, jeśli usługa i/lub CMS strony nie wspierają podobnego rozwiązania dostępnego od ręki.

Na szczęście w bazie darmowych wtyczek do WordPress’a znajdziesz gotowych rozwiązań integracyjnych (np. takie usługi jak GetResponse, czy Mailchimp mają swoje oficjalne wtyczki) lub rozwiązanie alternatywne, pozwalające wykorzystać kombinację wtyczek do przeprowadzenia integracji (np. formularz kontaktowy z dodatkiem 3rd party integration).

Tak czy inaczej, z pewnością zautomatyzowanie procesów marketingowych zachodzących z wykorzystaniem Twojej strony www będzie znacznie łatwiejsze (i tańsze), niż w przypadku dedykowanego CMS, w którym całe rozwiązanie będzie musiało zostać stworzone od zera, tylko na Twoje potrzeby.

Prosty backup całej strony

Jedną z popularniejszych obiekcji odnośnie WordPress’a jest kwestia jego bezpieczeństwa i ew. błędów w działaniu. Nie rozwodząc się nad tym, co w WordPress’ie może pójść nie tak, napiszę tylko tyle – wszystko co może się zepsuć w WordPress’ie, może się z powodzeniem zepsuć także w każdym innym CMS, jeśli nie będziesz przestrzegać podstawowych zasad obchodzenia się ze stroną, tzn:

  • nigdy nie edytuj kodu, o ile nie wiesz, co robisz,
  • nawet jeśli myślisz, że wiesz, co robisz – wcześniej zrób backup :)

O ile pierwsza zasada powinna być jasna, z drugą zasadą za zwyczaj jesteśmy – jako właściciele stron www – na bakier. Niewielu z nas pamięta o tworzeniu kopii zapasowej, a tym bardziej o jej aktualizowaniu przed jakąkolwiek poważniejszą edycją strony www. Najlepiej więc zautomatyzować to nieprzyjemne zadanie i o nim zapomnieć.

W przypadku strony www stworzonej w oparciu o dedykowane rozwiązanie, taką funkcję należy przewidzieć wcześniej i za nią dopłacić. W przypadku WordPress’a znów przejawia się jego wyższość mająca swoje źródła w społeczności programistów.

Istnieją bowiem darmowe lub niedrogie wtyczki, które pozwolą Ci stworzyć pełną kopię Twojej strony jednym kliknięciem na żądanie, lub wg. określonego harmonogramu (np. co tydzień lub co miesiąc, określonego dnia o określonej godzinie). Prościej się nie da :)

Zainstalujesz go na (prawie) każdym hostingu

Skoro już jesteśmy przy backupie, instalacji i przywracaniu, warto wspomnieć, że WordPress jest też dość mało wymagający jeśli chodzi o serwer. Zainstalujesz go nawet na najbardziej podstawowej wersji hostingu. Wielu dostawców w Polsce i na świecie oferuje także automatyczne instalatory, które pomogą Ci uruchomić stronę opartą o ten CMS jeszcze prościej (choć ręczna instalacja także do skomplikowanych nie należy – sprawdź sekcję Instalacja).

Swoboda wyboru hostingu dla Twojej strony www daje Ci także elastyczność i niezależność. Nie musisz godzić się na dodatkowy koszt ze strony firmy-wykonawcy Twojej strony www. Mając własny hosting, możesz z powodzeniem wykorzystać go także jako serwer plików np. dla Twoich klientów.

Być może trudno w to uwierzyć, ale istnieją jeszcze firmy tworzące strony www sprzedające hosting w pakiecie ze stroną, do którego w dodatku właściciel strony nie otrzymuje żadnego dostępu.

Jeśli jeszcze się wahasz…

Oczywiście nie twierdzę, że WordPress jest idealny i można z nim zrobić absolutnie wszystko (choć ta granica jest bardzo wysoko). Tak jak każde gotowe rozwiązanie, ma swoje ograniczenia i w przypadku bardziej rozbudowanych funkcji możliwe, że trzeba będzie rozważyć pewne kompromisy.

Jeśli jednak chcesz oprzeć swój biznes o obecność online i nie masz przy tym zamiaru (lub zasobów) na zatrudnienie kilkuosobowego działu IT lub to, czego potrzebujesz, to prosta strona www, którą być może w przyszłości zechcesz rozbudować, zdecydowanie zalecam wybór WordPress’a jako bazy strony www.

…i nie słuchaj przy tym podszeptów “doświadczonych informatyków” zachwalających dedykowane, autorskie rozwiązania. W dłuższej perspektywie, na WordPress’ie będzie łatwiej i taniej!

Chcesz uzupełnić powyższą listę lub przekonać mnie, że się mylę? Komentarze są do Twojej dyspozycji!

Na co dzień prowadzi kampanie reklamowe klientów, analizuje, optymalizuje i przeprowadza audyty efektywnościowe.

Na tej stronie wykorzystujemy ciastka. Ale bez obawy - podchodzimy do Twoich ciastek z szacunkiem ;) Dowiedz się więcej >>
OK, rozumiem
x