Odbiorcy w Google Analytics – jak czytać dane i raporty?

Odbiorcy w Google Analytics – jak czytać dane i raporty?

Google Analytics, to potężne i całkowicie darmowe narzędzie pozwalające na bardzo głęboką analizę tego, co dzieje się na firmowej stronie www. Choć niemal każdy słyszał o GA, zdecydowana większość firm i właścicieli stron www nawet w połowie nie wykorzystuje  jego możliwości, nie wspominając o praktycznym zastosowaniu informacji, jakie pojawiają się w statystykach.

Google Analytics, to temat-rzeka. O tym, jak GA zrozumieć i wykorzystać w praktyce można by napisać książkę (i parę dobrych nawet napisano). No ale kto dziś czyta książki? ;) Postanowiłem więc “wziąć się za bary z kobyłą” i przybliżyć Ci to narzędzie w praktyce kawałek po kawałku. Zaczynamy od pierwszej strony, jaką zobaczysz po zalogowaniu się do panelu GA, czyli raportu Odbiorcy.

Co oznaczają poszczególne dane i jaka jest między nimi różnica?

ga_odbiorcy

Odwiedziny

W Google Analytics mianem odwiedzin określamy wizytę użytkownika na Twojej stronie trwającą od momentu wejścia do upłynięcia 30 min od momentu wysłania ostatniego żądania (np. kliknięcia). Odwiedziny mogą składać się z wielu odsłon serwisu.

Unikalni użytkownicy

Tym terminem określamy pojedynczą osobę (a ściślej rzecz biorąc pojedyncze urządzenie), które łączy się z Twoją strona internetową na przestrzeni badanego okresu czasu. Zatem jeden Unikalny użytkownik (UU) może dokonać wielu odwiedzin i wielu odsłon Twojej strony.

Odsłony

Odsłona, to najprościej ujmując każde przeładowanie Twojej witryny internetowej. Do odsłony dochodzi za każdym razem, gdy użytkownik przejdzie np. ze strony głównej na jakąkolwiek podstronę lub zwyczajnie odświeży stronę główną (lub każdą inną podstronę).

Aby zrozumieć zależności pomiędzy tymi trzema najważniejszymi terminami w Google Analytics, przyjrzyj się poniższym przykładom:

Przykład 1

Michał wszedł na Twoją stronę www. Przejrzał stronę główną, następnie zakładkę O nas i Kontakt. Całe odwiedziny zajęły mu ok. 10 minut.

Efekt wizyty Michała:

1 odwiedziny,
1 unikalny użytkownik,
3 odsłony (dla strony głównej oraz zakładek O nas i Kontakt).

Przykład 2

Maciek wszedł na Twoją stronę www i zatrzymał się na jej stronie głównej. Z jakiegoś powodu odszedł od komputera pozostawiając otwartą przeglądarkę. Wrócił po 35 minutach i kliknął w zakładkę O nas. Spędził na niej ok. 5 minut, po czym zamknął przeglądarkę.

Efekt wizyty Maćka:

2 odwiedziny (ponieważ po wejściu był nieaktywny przez 30 minut, upłynięcie okresu spowodowało zliczenie nowych odwiedzin po powrocie Maćka),
1 unikalny użytkownik,
2 odsłony (dla strony głównej i zakładki O nas).

Przykład 3

Łukasz wszedł na Twoją stronę www. Przejrzał stronę główną, po czym przeszedł do opisu usług i przejrzał w sumie 15 stron. Cała wizyta zajęła mu 40 minut, po czym zamknął stronę. Po chwili przypomniało mu się, że miał spisać numer telefonu, więc ponownie wszedł na stronę, spisał numer i znów zamknął przeglądarkę.

Efekt wizyty Łukasza:

1 odwiedziny (trwały dłużej niż 30 minut, ale użytkownik cały czas był aktywny i zdążył wrócić na stronę w ramach tej samej sesji),
1 unikalny użytkownik,
18 odsłon (policz! :>).

Przykład 4

Michał (z Przykładu 1) po przejrzeniu kilku innych stron internetowych na przestrzeni tygodnia, przypomniał sobie o Twojej ofercie i postanowił z niej skorzystać. Wszedł więc na Twoją stronę internetową, aby przypomnieć sobie dane kontaktowe.

Efekt ponownej wizyty Michała:

1 odwiedziny,
0 unikalnych użytkowników (ponieważ Michał już jest w tym gronie),
2 odsłony (strona główna i Kontakt).

Na podstawie powyższych przykładów widzisz, że każda z tych wartości (odwiedziny, UU, odsłony) nieco inaczej opisuje sytuację. Zatem to, która z nich będzie miała dla Ciebie największe znaczenie, zależy od celów, jakie stawiasz przed swoja strona i działaniami e-marketingowymi.

Wartości Strony/Odwiedziny oraz Średni czas trwania wizyty chyba nie trzeba dokładniej tłumaczyć. Mają one charakter pomocniczy, pokazując jak bardzo angażująca dla użytkownika jest Twoja strona (im wyższe, tym bardziej strona angażuje).

Przejdźmy do dwóch ostatnich, czyli…

Współczynnik odrzuceń

Jest to odsetek odwiedzin, w których osoba odwiedzająca serwis zakończyła wizytę na stronie wejściowej. Mówiąc prościej, Współczynnik odrzuceń (ang. Bounce Rate) to procent odwiedzin, w których użytkownik wszedł i wyszedł ze strony, nie przeglądając żadnej innej zawartości poza tą, na której wylądował.

Powodów takiego zachowania może być wiele, niemniej za najbardziej prawdopodobny możemy przyjąć, że po prostu ci użytkownicy nie znaleźli na stronie tego, o co im chodziło.

Dlatego Bounce Rate najczęściej jest używany jako wskaźnik jakości treści (mało wartościowa, nieciekawa treść nie przekona użytkownika do dłuższych odwiedzin) lub jako wskaźnik jakości ruchu w kampaniach e-marketingowych (nieodpowiednio dobrana grupa docelowa nie będzie zainteresowana prezentowanymi treściami).

Odsetek nowych odwiedzin

Ostatnim wskaźnikiem jaki widzimy w ogólnym raporcie odwiedzin jest procent nowych odwiedzin. Po prawej stronie dodatkowo jest on zobrazowany wykresem kołowym pokazującym relację nowych odwiedzin do tzw. powracających.

Ten wskaźnik informuje nas jaki % osób odwiedzających naszą witrynę do niej wraca w trakcie badanego okresu. Jeśli dany użytkownik w badanym okresie odwiedził Twoją stronę więcej niż 1 raz, zostanie określony mianem powracającego (np. Michał z przykładu 1 i 4 oraz Maciek z przykładu 2).

Dzięki tej danej jesteśmy w stanie stwierdzić np. na ile strona zachęca użytkowników do powrotu, jak często wracają lub na ile skutecznie działa ogólna strategia zdobywania ruchu.

Skąd Google Analytics to wie?

Odpowiedź jest prosta – z cookies :) Żeby statystyki działały na Twojej stronie i poprawnie zliczały dane, konieczne jest zainstalowanie kodu śledzenia GA. Jest to niewielki skrypt, który generuje pliki cookies z odpowiednimi informacjami za każdym razem, gdy użytkownik odwiedza Twoją stronę.

Statystyki pojawiające się w panelu to nic innego, jak dane uzyskane na podstawie wysłanych, a następnie odczytanych plików cookies. Nie będę rozwodził się nad rodzajami i ilością ciasteczek w Google Analytics. Jednak w bardziej praktycznym wymiarze ta informacja oznacza, że:

jeśli używasz statystyk Google Analytics, musisz informować użytkowników o tym, że Twoja strona wykorzystuje cookies,
jeśli użytkownik zablokuje korzystanie z cookies na swoim urządzeniu, nie będziesz w stanie śledzić jego zachowania w witrynie.

To tyle. Mam nadzieję, że dzięki tej dawce wiedzy cyferki w panelu GA okażą się dla Ciebie nieco bardziej przyjazne i pomocne.

Jeśli masz pytania do powyższych zagadnień, lub chcesz zasugerować na czym powinienem skupić się w kolejnej części, komentarze są do Twojej dyspozycji.

Na co dzień prowadzi kampanie reklamowe klientów, analizuje, optymalizuje i przeprowadza audyty efektywnościowe.

Na tej stronie wykorzystujemy ciastka. Ale bez obawy - podchodzimy do Twoich ciastek z szacunkiem ;) Dowiedz się więcej >>
OK, rozumiem
x