Strategia e-mail marketingowa

Strategia e-mail marketingowa

Jak stworzyć idealnego maila, którego przeczyta każdy?


Mimo popularności social mediów, e-mail marketing to nadal jedna z najlepszych form budowania relacji z klientem. Pamiętaj, że w Twojej bazie adresów mailowych są przede wszystkim osoby, które już zainteresowałeś swoją marką, produktem bądź usługą. Warto więc zadbać o regularny i przyjazny newsletter. Jednocześnie codziennie skrzynki mailowe zalewa kilkadziesiąt ofert, które trafiają do kosza lub oznaczane są jako spam. Jak więc zaplanować skuteczną strategię e-mail marketingową, aby odbiorcy czytali wysyłane im wiadomości?


3 podstawowe zasady komunikacji e-mail marketingowej

Odbiorca zaledwie w ciągu pierwszych pięciu sekund podejmuje decyzję o usunięciu wiadomości, oznaczeniu jej jako spam lub przeczytaniu. Na tę ocenę wpływają 3 rzeczy:

1. Temat maila

Stanowi aż 50% skutecznej wiadomości email. Powinien być więc zaskakujący i ciekawy, ale też zgodny z zawartą w mailu treścią. Czasem sprawdzają się proste komunikaty call to action np. Otwórz i przeczytaj katalog nowości dla Ciebie.

2. Forma

Przede wszystkim powinna być dopasowana do odbiorcy i nie łączyć w sobie zbyt wielu funkcji. Najlepiej skup się na jednym rodzaju wiadomości np. informacyjnym bądź sprzedażowym. Zwróć uwagę na wygląd wiadomości – czytelny font, dopasowane zdjęcia, przyjazne kolory, spójna identyfikacja wizualna z Twoją firmą. Zadbaj o detale jak wyraźne przyciski call to action czy ikonki pozwalające udostępnić treść w social media.

3. Treść wiadomości

Powinna być dopasowana, do konkretnej grupy docelowej i spersonalizowana. Jeśli znasz imię odbiorcy, wpisz je w nagłówku, aby Twój odbiorca poczuł, że zwracasz się właśnie do niego. Ponadto treść powinna być przejrzysta, łatwa w zrozumieniu i poprawna językowo. Unikaj zbyt długiego, jednolitego tekstu, zbędnych dygresji i różnorodności tematów. Coraz częściej wiadomości czytane są hasłowo i pobieżnie więc im szybciej czytelnik znajdzie konkretne informacje, tym lepiej. Zwróć uwagę również na proporcje zawartych treści. Około 90% treści powinno dać czytelnikowi wiedzę, a zaledwie 10% powinna stanowić oferta sprzedażowa.

Planując wysyłkę regularnych mailingów powinieneś również pamiętać o kilku dodatkowych szczegółach związanych z budowaniem swojej bazy, więcej przeczytasz w artykule „Sprawdzone taktyki budowania listy mailingowej”.

Cele i kluczowe wskaźniki efektywności

Od samego początku powinieneś wiedzieć, po co wysyłasz maile i do czego dążysz. Analizując kampanie pod kątem celów, łatwiej jest tworzyć następne, żeby były lepsze, bardziej doprecyzowane i skuteczniejsze. Na początek powinieneś określić cel strategiczny np. wzrost zysków. Następnie dodać cel operacyjny oparty na zasadzie S.M.A.R.T  czyli np. zwiększenie sprzedaży o 10% w ciągu najbliższego półrocza. Każdy cel operacyjny powinien mieć przypisaną wartość, która określa KPI czyli kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators) pozwalające określić skuteczność pojedynczej kampanii e-mail marketingowej.

Dlatego, po każdym wysłanym mailingu zbieraj dane dotyczące wysyłanych wiadomości, szczególnie zwróć uwagę na:

  1. Ilość osób, która otworzyła maila (Open Rate)
  2. Współczynnik klikalności CTR (Click Through Rate), który pokazuje jaki procent odbiorców jest rzeczywiście zaangażowany i klika w linki umieszczone w wiadomościach;
  3. Współczynnik konwersji, który sprawdza konkretne działania użytkownika po kliknięciu w link umieszczony w mailu.

Popraw skuteczność dzięki testom A/B

Zdarza się, że nie wiesz jak zatytułować maila, albo który produkt lepiej się sprzeda? Zamiast tracić cenny czas, sprawdź to za pomocą testów A/B. Pozwolą Ci zbadać, czy określona zmiana w mailu wpływa na Open Rate, CRT lub współczynnik konwersji. Wystarczy wysłać tego samego maila, z drobną zmianą, którą chcesz przetestować np. temat lub inne zdjęcie do dwóch grup odbiorców, należących do tej samej grupy docelowej. Pamiętaj, że w testach A/B zmianom powinny podlegać tylko te elementy, które mają faktyczny i mierzalny wpływ na KPI.

Jeśli Twoim celem operacyjnym jest wzrost sprzedaży, to w kampaniach mailowych powinieneś przede wszystkim sprawdzać współczynnik konwersji. Możesz na przykład w mailu A i B dać to samo zdjęcie produktu, ale inny napis na przycisku call to action (np. SPRAWDŹ/KUP). Dzięki temu, będziesz wiedział, który przycisk lepiej zadziałał na odbiorcę pod względem CTR, ale również czy po wejściu na stronę dokonał zakupu bądź nie. Po kilku testach będzie można już sprecyzować, jaki czynnik działa na Twoją grupę docelową, a każda kolejna kampania będzie dzięki temu lepiej zoptymalizowana pod kątem Twoich celów.

Jak często i kiedy wysłać maila?

Ostatnim etapem tworzenia strategii e-mail marketingowej jest zaplanowanie dnia i godziny wysyłki maila oraz ich ilości. Zastanów się czy chcesz wysyłać wiadomość kilka razy w tygodniu czy w miesiącu. Z reguły jeden mail tygodniowo wystarczy, ale to zależy od specyfiki Twojej działalności i grupy docelowej. Planując wysyłkę powinieneś uwzględnić przyzwyczajenia swojej grupy docelowej, ale też czy chcesz wysłać newsletter w weekend, kiedy odbiorcy zazwyczaj mają więcej czasu, żeby spokojnie poczytać, zapoznać się z ofertą, czy raczej w środku tygodnia, kiedy mogą najwyżej sprawdzić kilka nowości produktowych w Twoim sklepie. Na początku powinieneś testować czyli wysyłać mailing w różne dni tygodnia i w różnych godzinach, sprawdzać Open Rate i CTR.

Zajmuje się promocją i marketingiem, szczególnie w zakresie social media, komunikacji marki i tworzeniu treści. Od kilku lat realizuje różnorodne i ciekawe projekty, współpracuje z mediami i pisze. Prywatnie uwielbia dobrą książkę i kawę.

Na tej stronie wykorzystujemy ciastka. Ale bez obawy - podchodzimy do Twoich ciastek z szacunkiem ;) Dowiedz się więcej >>
OK, rozumiem
x