Google Analytics – jak poprawnie skonfigurować śledzenie witryny?

Google Analytics – jak poprawnie skonfigurować śledzenie witryny?

Konfiguracja śledzenia witryny w Google Analytics, wbrew pozorom nie jest zadaniem zarezerwowanym dla wytrawnych programistów. Może (a nawet powinien) to zrobić każdy e-marketer lub właściciel strony internetowej. Wystarczy, że masz podstawowe pojęcie o budowie kodu źródłowego dokumentu html lub… ten artykuł, w którym krok po kroku pokazujemy jak ustawić nowe konto Google Analytics i dodać na swoją stronę kod śledzenia GA.

Przyznaję, że nie miałem w planach pisania tego tekstu, bowiem jest to bardziej zagadnienie techniczne, aniżeli element analityki e-marketingowej. Jednak po poprzednim artykule na temat raportu Odbiorcy w Google Analytics, pojawiło się na naszej skrzynce parę pytań właśnie o to, jak poprawnie skonfigurować śledzenie witryny.

Uznałem więc, że skoro w kolejnych poradach mamy omówić szczegółowo wykorzystanie Google Analytics na potrzeby sprawnej analityki e-marketingowej w małej firmie, warto potraktować temat kompleksowo. A więc… do dzieła!

Zakładanie konta Google Analytics

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać jest oczywiście utworzenie konta w usłudze. Jeśli posiadasz konto na Gmailu lub korzystasz z Google Apps, wystarczy, że wejdziesz na stronę http://www.google.pl/analytics/ i zalogujesz się na dane, których używasz do logowania na koncie Google. Jeśli takiego konta nie posiadasz – będzie trzeba je założyć.

Zakładanie konta Google Analytics

Przy pierwszym zalogowaniu na nowo utworzone konto Analytics, pojawi się plansza powitalna. Kliknij w przycisk Rejestracja, aby przejść dalej.

Na kolejnym ekranie zostaniesz poproszony o wybór przedmiotu śledzenia oraz interfejsu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Google od pewnego czasu bardzo mocno rozbudowuje swoje statystyki, dzięki czemu Google Analytics może być używane zarówno do śledzenia zachowania użytkowników witryn internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Mamy także do wyboru dwie metody śledzenia – klasyczną oraz Universal Analytics, dającą nieco więcej możliwości.

Google Analytics - wybór metody śledzenia

W kwestii przedmiotu śledzenia, oczywiście skupimy się na śledzeniu witryny. Natomiast przy wyborze metody śledzenia, zalecam wybór Universal Analytics. Co prawda jest ona jeszcze w fazie beta, ale aktualne konta otrzymały już możliwość migracji do UA i najprawdopodobniej to będzie standard statystyk Google przez najbliższe lata.

Poniżej znajdziesz jeszcze kilka pól, takich jak nazwa konta, nazwa adres witryny itd.

Google Analytics - konfiguracja konta

Na uwagę zasługuje tu adres url witryny, gdzie oczywiście należy podać adres strony, którą zamierzasz analizować, oraz ustawienia strefy czasowej, dla poprawności danych dziennych i godzinowych w raportach.

Pozostałe pola możesz wypełnić dowolnie. Informacje w nich zawarte będą widoczne dla Ciebie w panelu Analytics i w razie potrzeby będzie można je zmodyfikować w ustawieniach konta.

Instalacja kodu śledzenia Google Analytics

Wszystkie dotychczasowe ustawienia zatwierdzamy przyciskiem Pobierz kod śledzenia. Następnie zostajemy przeniesieni na stronę z gotowym kodem śledzenia oraz identyfikatorem naszej usługi.

Instalacja kodu śledzenia GA

Jeśli silnik Twojej strony internetowej posiada natywną obsługę śledzenia Google Analytics lub są dostępne wtyczki (jak np. dla WordPress lub Joomla) i nie masz zamiaru modyfikować kodu śledzenia w przyszłości, cały proces instalacji kodu możesz ograniczyć do wpisania identyfikatora usługi w ustawieniach na swojej strony internetowej. Identyfikator, to ciąg znaków o postaci UA-XXXXXXXX-X.

Osobiście jednak rekomenduję samodzielne dodanie kodu do szablonu strony internetowej. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad tym, gdzie kod się znajdzie oraz, możliwość modyfikacji jego działania (o czym więcej pojawi się w kolejnych częściach cyklu).

Jeżeli zdecydujesz się pójść za moją radą, czas na odrobinę wiedzy z zakresu struktury strony www. Wystarczy Ci tu świadomość, że każda strona posiada sekcję <head>, czyli nagłówek i <body>, w której znajduje się właściwa treść Twojej strony internetowej. Gdy otworzysz kod źródłowy strony www, każda będzie wyglądała mniej więcej tak:

<head>

Tu znajdziesz podstawowe parametry strony, jak np. metaopisy, deklarację języka itp.

</head>

<body>

Tu z kolei znajduje się treść Twojej strony internetowej

</body>

To cała wiedza z zakresu programowania, jakiej potrzebujesz na tym etapie :)

Gdzie dodać kod śledzenia GA?

W wielu miejscach w sieci znajdziesz informację, że kod śledzenia należy wkleić tuż przed znacznikiem zamykającym sekcję </body>. Jest to zdecydowanie przestarzała informacja, pochodząca jeszcze z czasów, gdy skrypt Google Analytics był synchroniczny, a łącza powolne. Umieszczanie go jako ostatni skrypt w kolejce pozwalało przyspieszyć ładowanie strony www.

Od dłuższego czasu jednak, kod śledzenia Google Analytics jest asynchroniczny, co oznacza, że ładuje się niezależnie od elementów strony internetowej i w żaden sposób ich nie blokuje. Dlatego warto umieścić go jak najwyżej – najlepiej jako jeden z elementów sekcji <head>.

Dlaczego właśnie tu? Przede wszystkim, im wcześniej kod zostanie wywołany, tym szybciej zaczną być przekazywane do statystyk informacje o wizycie. Po drugie, umieszczenie kodu w początkowej sekcji dokumentu html gwarantuje, że zliczona zostanie każda wizyta na stronie, bowiem nagłówek zostanie odczytany przez przeglądarkę w pierwszej kolejności.

Mamy konto, mamy kod śledzenia na stronie i właściwie na tym moglibyśmy poprzestać. Google potrzebuje ok. 24 godzin na synchronizację i wyświetlenie pierwszych danych w raportach. Warto jednak wprowadzić jeszcze kilka drobnych ustawień, aby nasze raporty były nieco pełniejsze.

Co jeszcze warto ustawić?

Pierwszą rzeczą po dodaniu śledzenia, jaką warto dodać do raportów Analytics są ustawienia społecznościowe. Znajdziesz je pod tą nazwą w ustawieniach konta:

Ustawienia społecznościowe GA

Należy tu dodać adresy Twoich profili social media, które mogą mieć wpływ na ruch na stronie www. Mowa np. o firmowym fan page na Facebooku, czy kanale na YouTube. Warto w tym miejscu jako osobne źródło wpisać także po prostu adres internetowy swojej strony www.

Dzięki temu widoczne w raportach społecznościowych będą także dane referujące do Twojej strony, ale pochodzące z innych niż Twoje profile źródeł (np. udostępnienie linka do strony na Facebooku przez jednego z odwiedzających).

Jeśli korzystasz z Google Webmaster Tools, warto także połączyć ze sobą konta Analytics i GWT. Dzięki temu część danych o kondycji witryny, czy dotyczące słów kluczowych, poszerzy dane dostępne standardowo w GA. Odpowiednią opcję znajdziesz w ustawieniach usługi, na samym dole.

Jak połączyć GWT i GA?

To wszystko :) Mam nadzieję, że z pomocą tego poradnika udało Ci się przejść proces tworzenia konta Google Analytics i konfiguracji śledzenia Twojej strony internetowej w miarę bezboleśnie.

Jeśli masz dodatkowe pytania, oczywiście komentarze są do Twojej dyspozycji. Happy analyzing!

6 Comments
  1. Cześć, Jak zmodyfikować kod śledzenia tak, aby współczynnik odrzuceń był mierzony poprzez długość czasu spędzonego na stronie przez czytelnika a nie poprzez pojedyncze wejścia?
    Co trzeba zmienić, i w której linijce to zrobić aby wszystko grało? Z gory wielkie dzięki za podpowiedź. Jeśli jest wpis na ten temat juz prosiłbym o jakiś link.

    8 Aug, 2015
  2. Emilia Rutkowska Reply

    Witam,

    Trafiłam na Pańską stronę dzisiaj, szukając informacji, jak podłączyć Google Analytics pod moją stronę i już mi się udało to zrobić. Czekam aż Google zaktualizuje informacje i prześle mi pierwsze statystyki dotyczące mojej strony. Dziękuję za czytelne i w jakże zwięzły i prosty sposób przekazane wskazówki!

    7 Jul, 2016
    • @@emiliarutkowska:disqus dzięki za komentarz – cieszę się, że mogłem pomóc :)

      7 Jul, 2016
  3. Paweł Reply

    Dziękuję za ten poradnik. Zostałem poproszony o dodanie kodu do strony jeszcze w HTML. Cały “serwis” składa się z 5 podstrony, w tym index.html. Czy dodać ten sam kod z GA również do podstron?

    4 Apr, 2017
    • @disqus_iJsOq90C7L:disqus dokładnie tak – każda podstrona, łącznie z index.html powinna zawierać ten sam kod śledzenia GA

      4 Apr, 2017

Add comment

 NHL Jerseys Wholesale