Jak wykorzystać statystyki na Facebooku?

Jak wykorzystać statystyki na Facebooku?

Jaki jest najważniejszy wskaźnik dla Twojego fanpage’a na Facebooku? Pewnie powiesz, że liczba fanów. Zapomnij o tym! Statystyki na Facebooku to znacznie więcej niż tylko liczba polubień Twojego profilu. To, że ktoś jest Twoim fanem nie daje Ci pewności, że jest zaangażowanym użytkownikiem, ani, że w ogóle widzi, co do niego piszesz. Zobacz więc, co mierzyć, aby prowadzić swój fanpage skutecznie.

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi analitycznych badających social media. Jednak nie martw się, jeśli nie możesz z nich korzystać. Facebook bowiem regularnie ulepsza dostępne na fanpage’u statystyki. Wiele istotnych informacji możesz więc mieć całkiem za darmo. I na tych danych skupimy się w tym wpisie.

Sprawdzaj do ilu osób docierasz

Zasięg to jeden z ważniejszych wskaźników, jakie powinieneś regularnie sprawdzać. Pomimo tego, że Facebook robi co może, aby zasięg organiczny (czyli darmowy) ograniczać do minimum, masz na niego wpływ. Im bardziej popularny jest post, im szybciej zdobywa popularność, tym do większej liczby osób dociera.

Co więcej w połączeniu z takimi danymi, jak zaangażowanie, możesz ocenić, czy Twoje posty są atrakcyjne. Jeśli masz spory zasięg, a niewielkie zaangażowanie, może warto zastanowić się nad bardziej atrakcyjnym contentem? Dzięki zasięgowi możesz określić Twój potencjał do angażowania fanów oraz do ich przemiany w potencjalnych klientów.

Zasięg postu

Statystyki na Facebooku dają Ci dwie możliwości sprawdzania zasięgu:

  • Zasięg postu – czyli liczba osób, które zobaczyły Twoje posty zarówno na swojej tablicy, jak i na na osi czasu.
  • Całkowity zasięg  – liczba osób, które obejrzały dowolne treści z Twojej strony, w tym posty, posty innych osób, reklamy dotyczące polubienia stron, wspomnienia i zameldowania.

Zaangażowanie

Zaangażowani użytkownicy to tacy, którzy biorą aktywny udział na Twoim profilu i wchodzą w interakcję z profilem. Dzięki temu wiesz, jak skuteczne są Twoje działania, czy Twoje posty są atrakcyjne dla fanów, czy użytkownicy chętnie z Tobą rozmawiają. Im więcej zaangażowanych użytkowników tym lepiej. Po pierwsze dlatego, że zwiększa się zasięg Twoich postów – jeśli post jest atrakcyjny, generuje akcje ze strony fanów, ma lepszy współczynnik EdgeRank, co pozytywnie wpływa na liczbę wyświetleń. Po drugie dlatego, że zaangażowany użytkownik łatwiej może stać się Twoim klientem niż niezaangażowany.

Zaangażowanie fanów

Statystyki na Facebooku dają Ci dodatkowo możliwość sprawdzenia, jakie zaangażowanie wygenerował każdy z postów.

Przyrost fanów

Choć dążenie do jak największej liczby fanów nie powinno być celem samym w sobie, to jest to również wskaźnik atrakcyjności Twojego fanpage’a. Jeśli liczba polubieni regularnie rośnie, to znaczy, że Twoje działania są skuteczne. Pod warunkiem oczywiście, że zaangażowanie również rośnie. Bo jeśli zwiększa się liczba fanów, a zaangażowanie jest stałe bądź spada, to jest to sygnał ostrzegawczy. Być może Twój profil wydał się atrakcyjny, np. ze względu na nazwę lub cover photo, więc wygenerował polubienia, ale dostarczane przez Ciebie treści nie są już oceniane jako istotne czy ciekawe.

Przyrost fanów na Facebooku

Warto zobaczyć, jak wyglądają Twoje polubienia netto – czyli liczba nowych polubieni pomniejszona o liczbę cofniętych polubieni profilu. Musisz bowiem kontrolować nie tylko to, czy masz nowych fanów, ale również to, czy dotychczasowi użytkownicy nie odchodzą od Ciebie. A jeśli tak, to warto zastanowić się dlaczego.

Wskażnik polubień netto na fanpage

Sprawdzaj, kim są Twoi fani

Określenie targetu to sprawa oczywista w prowadzeniu jakichkolwiek działań marketingowych. Na Facebooku nie jest inaczej – inne komunikaty będziemy kierować do osób młodych, które dopiero co osiągnęły pełnoletniość, zupełnie inne do osób dojrzałych. Oczywiście wiek nie jest jedynym kryterium, ale nie o tym tu mowa. (O określeniu persony, czyli najbardziej typowego przedstawiciela grupy docelowej możesz przeczytać TUTAJ).

Sprawdzanie, kim są fani Twojego profilu jest ważne z kilku powodów. Przede wszystkim sprawdzasz, czy docierasz do tych osób, do których chcesz. Jeśli pokrywają się oni z Twoją grupą docelową to świetnie. A co jeśli nie? To też może być dobry znak. Może właśnie znalazłeś nową grupę swoich potencjalnych klientów? Wykorzystaj tę informację.

Statystyki fanów

Co więcej, statystyki na Facebooku dają Ci możliwość sprawdzenia, która grupa Twoich fanów reaguje najczęściej na Twoje posty. To ogromnie ważne, ponieważ ta grupa może okazać się najbardziej zainteresowana Twoimi produktami.

Zobacz kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni

Myślisz, że ważne jest to, by publikować posty jak najwcześniej? Nic bardziej mylnego. Nie zawsze bowiem musisz być pierwszy, aby Twój komunikat trafił do wielu osób. Zobacz, kiedy Twoi fani spędzają czas na Facebooku i dostosuj do tej informacji czas publikacji.

Kiedy publikować na Facebooku

Oprócz powyższych danych, możemy wyciągnąć jeszcze inne informacje z Facebook Insights. Jednak znajomość tych wskaźników to podstawa i jest absolutnie konieczna, aby skutecznie prowadzić działania na Facebooku. Jeśli masz problem z ich analizą, daj nam znać. Chętnie pomożemy Ci w przełożeniu danych statystycznych a bardziej zrozumiały język :)

Add comment

 NHL Jerseys Wholesale